سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دلت را با پند زنده کن و با بی رغبتی بمیران و با یقین نیرو بخش و با حکمت روشن ساز . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----128535---
بازدید امروز: ----4-----
بازدید دیروز: ----3-----
اللهم عجل لولیک الفرج

 

نویسنده: فاطمه تهرانی
جمعه 86/5/5 ساعت 12:43 عصر

با عرض  سلام  به دانش آموزان عزیزم و  خسته نباشید از امتحانات پایان سال به خصوص به کلاس سومی ها یی که می خواهند برای مقطع متوسطه انتخاب رشته کنند، چند رشته کاردانش را برایتان معرفی می کنم.

رشته های کاردانش

این شاخه که محصول تغییر نظام آموزشی است، با هدف تامین نیروی کار نیمه ماهر ، راه اندازی شده است. برای انتخاب رشته های این شاخه هم یکسری شرایط نمره ای وجود دارد . اما مهم تر از آن لازم است بدانید که در این شاخه بیشتر ساعت های درسی در کارگاه می گذرد . به  عبارتی درس های نظری به مراتب کمتر است. بنابراین لازم است که دانش آموزان از مهارت لازم در به کارگیری اندام های حرکتی مانند دست و پا و یا سلامت چشم برخوردار باشند  تا در کسب رشته مورد نظر با مشکل مواجه نشوند.

در کاردانش ، رشته ها در صنعت ، خدمات و کشاورزی ارائه می شود.

صنعت

زمینه صنعت هفت گروه و 19 زیر گروه دارد. رشته های این زمینه در گروه های زیر ارائه می شود:

1-    برق: الکترونیک، کامپیوتر

2-    عمران: ساختمان ، معماری

3-    مکانیک: سازه های فلزی، ساخت و تولید، صنایع چوبی، تاسیسات، عیب یابی و تعمیر، معدن، نساجی، چاپ، متالوژی و مدلسازی

4-    صنایع دستی: هنر و نشر، صنایع دستی ظریف

5-    سرامیک: صنایع شیشه ای، سفالگری

6-    شیمی: شیمی صنعتی

7-    پوشاک: خیاطی

کشاورزی

زمینه کشاورزی شش گروه وهشت زیر گروه دارد. رشته های این زمینه در گروه های زیر ارائه می شود:

1-    ماشین های کشاورزی

2-    امور دامی و طیور

3-    امور زراعی و باغی:زراعت، باغبانی ، صنایع غذایی

4-    جنگل و مرتع

5-    شیلات

6-    حشرات مفید: پرورش کرم ابریشم

خدمات

زمینه خدمات چهار گروه و هشت زیر گروه دارد . رشته های این زمینه در گروه های زیر ارائه می شود:

1-    هنر: هنرهای نمایشی ، هنرهای تجسمی ، فرهنگی ادبی، نشر،کارهای هنری در خانه

2-    مالی و اداری

3-    خدمات غذایی: کنترل وتولید مواد

4-    خدمات اجتماعی : هتلداری و سیاحتی

5-    کمی دقت در تنوع رشته های این شاخه ، ما را به این نکته می رساند که هر دانش آموزی با هر علاقه و توانمندی می تواند رشته مورد نظر خود را انتخاب کند ، مشروط بر آن که این انتخاب آگاهانه باشد ، نه براساس معیارهای غلط و غیر علمی.


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: فاطمه تهرانی
پنج شنبه 86/1/23 ساعت 5:26 عصر

 

  

تفکر در دو سویه مغز

وقتی یادگیری ما در موقعیت های عادی انجام گیرد(مثلا یادگیری مطالب درسی از روی کتاب یا از طریق تدریس آموزگار)، در حقیقت از کمتر از 20 درصد توانایی مغز خود استفاده می کنیم . استعداد و توان یادگیری ما چیز ثابتی نیست.

هوش ، مجموعه ای از توانایی هایی است که می توان آن را پرورش داد و تقویت کرد.

یادگیری سریع که به نام « یادگیری فوق العاده» یا « شیوه خوشایند یادگیری» هم شناخته شده است، سیستمی است که به گونه ای طراحی شده که به همه افراد از هر گروه سنی که باشند کمک می کند تا با استفاده از تمامی توانایی های مغز خود یادگیری بیشتری داشته باشند و بتوانند مطالب بیشتری را به خاطر آورند.

ایجاد ارتباط میان دو نیمه مغز:

روشهای سنتی و مرسوم یادگیری روی نیمه چپ مغز( که بر قدرت تکلم ، منطق ، توالی نظام اندیشه ) بیشتر تاکید می کند تا بر نیمه راست مغز ( که بر اشکال ، الگوها، وزن و آهنگ می پردازد و جولانگاه خیال است.)

ایجاد ارتباط میان دو نیمه مغز در زمان یادگیری موجب تحریک تکانه های الکتریکی شیمیایی مغز می شود ، به طوری که 100 میلیارد سلول فعال مغز را به کوشش جدی وا می دارد.

ما می توانیم به طور همزمان ( یعنی در یک زمان) چیزهای بسیاری را فرا بگیریم ، مثل میزان کردن گوش خود به آهنگ و کلمات یک قطعه موسیقی. همین امر نشان می دهد که یادگیری محدود و منحصر به یک بخش از مغز نیست ، بلکه می تواند در هر دو نیمه مغز ما رخ دهد.

یادگیری عملی:

ما حرف زدن را با حرف زدن، شنا را با شنا کردن و رانندگی را با رانندگی کردن یاد می گیریم، لذا این نکته برایمان معنی بخش می شود که یادگیری هر چیزی به همان اندازه میسر است که بر پایه فعالیت های عملی باشد. کار با دیگران بسیار خوب است، زیرا یادگیری گروهی بسیار موفق تر از یادگیری عده ای از افراد است که امور را به صورت فردی و مستقل فرا می گیرند .

یادگیری سریع ، توان انسان را در یادگیری از طریق برانگیختن مغز به فعالیت بیشتر و سختکوشی افزایش می دهد.

این کار را می توان با ایجاد موقعیت های عملی تازه ای در یادگیری نظیر استفاده از نمایش و تئاتر در فراگیری علوم انجام داد. اگر این کار به صورت گروهی انجام گیرد در آن صورت تجارب به دست امده می توانند جالب و ارزشمند باشند.

به عنوان مثال ، دانش آموزان در مدرسه می توانند الگو یا ماکتی از یک ترکیب شیمیایی پیچیده بسازند یا نمایش یا تئاتر یک دقیقه ای درباره چرخه زندگی یک حشره یا یک لحظه مهم تاریخی را اجرا کنند. دانش آموزان به جای ان که فقط درباره موضوعی مطلب بنویسند ، می توانند شعری آهنگین درباره یک فرایند جغرافیایی بنویسند.

مرور یا تکرار در یادگیری

یکی از جنبه های مهم روشهای یادگیری سریع ، تکرار با مرور دانسته هایی است که مغز انسان بیشتر آن اطلاعات و مطالب یاد گرفته و پردازش شده در روز را فراموش می کند که مروری بر آنها صورت نگرفته باشد.

برای این که به فرزند خود کمک کنید تا آموخته های خود را براحتی به خاطر آورد، او را تشویق کنید تا هر روز درباره نکات مهمی که یاد گرفته است ، صحبت کند. در پایان هر هفته از او بخواهید تا دوباره همان نکات مهم را مرور کند.

در چنین صورتی است که او هنگام دوره کردن مطالب درسی برای امتحانات گامی فراتر از معمول پیش خواهد برد.  

 

 


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: فاطمه تهرانی
یکشنبه 85/11/29 ساعت 3:20 عصر

 

 

رنه دکارت ریاضیدان و دانشمند بزرگ که با کمک فرنسیس بیکن فلسفه جدید را پی ریزی کرد. در لائه در تورن فرانسه به دنیا آمد. سالهای کودکی را در یک مدرسه مذهبی در لافلش از شهر های فرانسه به تحصیل پرداخت و در 16 سالگی در پاریس به آموختن هندسه مشغول شد و در آن جا با ریاضیدانان بزرگ زمان آشنا شد. پس از تحصیل رسمی وارد ارتش فرانسه شد ولی به زودی از ارتش کناره گرفت و مدت چهارسال به کشورهای سویس - هلند - آلمان - ایتالیا و دانمارک سفر کرد و در این مسافرتها با بزرگان دانش پیوند یافت. در سال 1628 در هلند ساکن شد و در آنجا از مردم گسست و جز با فضلا و بزرگان با کسی معاشرت و مکاتبه نکرد و سرانجام در همان کشور درگذشت.

از آثار علمی او :

1- گفتار در روش راه بردن عقل : رساله بسیار مشهوری است که درباره روش علمی نوشته است.

2- رساله دیوپتریک : در این کتاب اکتشاف خود را درباره انعکاس و انکسار نور توضیح داده و قوانین این دو پدیده را ذکر کرده است.

3- رساله کائنات جو : در این کتاب از جو زمین و پدیده های مربوط به شکست نور از جمله رنگین کمان بحث شده است.

4- رساله هندسه : این کتاب نخستین اثر در هندسه تحلیلی است.

5- تفکرات در فلسفه اولی

6- اصول فلسفه

7- رساله در انفعالات انسانی

8- رساله در انسان و تشکیل جنین

دکارت آن بخش از آگاهی ها و دانش انسان را علم می دانست که مسلم باشد و با استدلال به دست آید و از این رو ریاضیات را نمونه کامل علوم می شمرد و می کوشید تا روشهای ریاضی را در کلیه رشته های دانش بشری به کار برد. او روش فیلسوفانی را که برای اثبات یک موضوع به گفته ها و شنیده های این و آن متوسل می شوند کنار زد و بنا را بر این نهاد که باید در همه چیز شک کند تا مطمئن شود که عملش تقلیدی نیست.

دکارت می گوید : ((( یک چیز هست که در آن شک نتوان کرد و آن این که شک می کنم. چون شک می کنم فکر دارم و می اندیشم. پس کسی هستم که می اندیشم))) و یا به عبارت معروف او )می اندیشم - پس هستم (

 


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: فاطمه تهرانی
دوشنبه 85/11/23 ساعت 11:54 صبح

تعریف چند ضلعی منتظم:

چند ضلعی که ضلعهای آن با هم مساوی و زاویه های آنها با هم مساوی باشند.

به اطلاعات داده شده پیرامون اعداد چند ضلعی توجه کنید.

اعداد چند ضلُظعی

اعداد چند ضلعی عددهایی هستند ، که با شکل چند ضلعی های منتظم ارتباط ویژه ای دارند.

ابتدا به این جدول خوب دقت کنید:

خواص ریاضی اعداد چند ضلعی ، با مطالعه این اشکال کشف شده اند. بحث درمورد عددهایی که به صورت چند ضلعی هستند شیرین اما مفصل است . ما در اینجا سعی  می کنیم با عددهای چند ضلعی آشنا شویم . و در مورد برخی از آنها نیز فقط به یک خاصیت اشاره می کنیم.

الف) عددهای مثلثاتی : اگر چند دکمه یکسان داشته باشید ، می توانید آنها را در کنار هم طوری قرار دهید که تشکیل یک مثلث متساوی الاضلاع را دهند. به طوری که در سطر اول جدول مشاهده می کنید، در هر کدام از این مثلثها فقط یک دکمه در راس قرار دارد. در هر یک از سطرهای پایین نیز، هر سطر یک دکمه بیشتر از سطر بالای خود دارد. پس شمار دکمه های به کار رفته در آنها را ، چپ به راست ، می توان چنین به دست آورد:

...، ( 5+4+3+2+1)، ( 4+3+2+1) ، (3+2+1) ، (2+1) ، (1) و حاصل هر یک از آنها نیز عدد مثلثاتی نام دارد. پس سری اعداد مثلثی چنین خواهد بود:

...، 3،6،10،15،21،28،36،45،55،66،78،چ

در اینجا اگر شمار دکمه های واقع در یک ضلع مثلث معلوم باشد، تعیین مجموع دکمه های آن ساده است. کافی خواهد بود که آن را با تمام اعداد طبیعی متوالی کوچکتر از خود جمع کنیم. مثلا اگر تعداد دکمه ها در یک ضلع 5 تا باشد ، شمار کل دکمه ها 1+2+3+4+5 یعنی 15 تا خواهد بود.

ب) عددهای مربعی: این بار دکمه ها را در سطرها و ستونهای مساوی کنار هم قرار می دهیم. تا یک مربع تشکیل شود. با توجه به شکلهای مربوطه معلوم می گردد که تعداد دکمه ها در آنها به ترتیب مساوی باتوان دوم اعداد طبیعی 1و2و3و4و... خواهد بود.

در اینجا با معلوم بودن شمار دکمه ها در یک ضلع، تعداد کل آنها در مربع معلوم خواهد بودو اعدادمربعی عبارت از توان دوم اعداد طبیعی متوالی است که عبارتند از :

144و1و5و12و22و35و51و70و92و117و100و121

ج)عددهای به صورت پنج ضلعی: با یک نظریه به سومین سطر از جدول متوجه می شوید که اعداد مخمسی نیز عبارتند از :

176و145و117و92و70و51و35و22و12و1و5و...

ریاضیدانان محاسبه کرده اند که در اینجا نیز با معلوم بودن شمار دکمه ها در یک ضلع تعداد دکمه های به کار رفته در کل آن معلوم می گردد، کافی است، شمار دکمه هایی را که در یک ضلع واقعند به توان دوم برسانید و آن را با تمام اعداد طبیعی و متوالی پایین تر از خود جمع کنید. مثلا محاسبه ی دکمه های به کار رفته در آخرین پنج ضلعی جدول چنین است : 1=2+3+4+52، که مساوی 35 می شود. و هر گاه بخواهیم یک عدد مخمسی پیدا کنیم که یک ضلع شامل 8 واحد شود باید چنین کنیم:

1+2+3+4+5+6+7+82 که حاصل 92 می شود.

د) اعداد شش ضلعی: اعداد شش ضلعی نیز با توجه به شکل عبارتند از:

...و 231و 190و153و120و91و66و45و28و15و6و1

در اینجا نیز هر عدد به صورت شش ضلعی برابر است با تعداد واحدهای آن در یک ضلع به اضافه ی چهار برابر عدد مثلثی ردیف قبل از آن . به عنوان مثال در آخرین شکل مربوط به شش ضلعی در یک ضلع 5 دکمه وجود دارد . می دانیم که چهارمین عدد مثلثی 10 است. پس می توان نوشت : 10*4+5 که نتیجه 45 دکمه می شود.

 

 

                                                                                                        


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: فاطمه تهرانی
سه شنبه 85/11/3 ساعت 6:42 عصر

    

 با سلام به همه دانش آموزان عزیزم و تسلیت به منابست  فرا رسیدن ماه محرم الحرام ، چند وقت به علت امتحانات و تصحیح اوراق فرصت نوشتن مطلب جدید را نداشتم.

 امید وارم مرا از نظرات سازنده خود بهره مند سازید.

عشق ریاضی

باز هم خواب ریاضی دیده ام

خواب خط های موازی دیده ام

خواب دیدم خوانده ام ایگرگ زگوند

خنجر دیفرانسیلم گشته کند

دست و پای بازه ها را بسته ام

از کمند منحنی وارسته ام

شیب هر خط را به تندی می دوم

گوش هر ایگرگ پریم را می جوم

گاه در زندان قدر مطلقم

گاه اسیر زلف حد و مشتقم

گاه خط هارا موازی می کنم

با توان ها نقطه بازی می کنم

لشکر تمرین دارم بی شمار

تیغی از فرمول دارم در کنار

ناگهان دیدم توابع مردند

پاره خط ها، نقطه ها، پژمردند

در ریاضی بحث انتگرال نیست

صحبت از تبدیل و رادیکال نیست

...

هیچ کس  را زین مصیبت غم نبود

آری آری خواب افسون می کند

عقده ها از سینه بیرون می کند

مردم از این ایکس و ایگرگ داد، داد

روزها بی ریاضی یاد باد.

 

 


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: فاطمه تهرانی
سه شنبه 85/10/12 ساعت 8:25 عصر

گروههای درسی لطفا به سوالات زیر با توجه به مطالب سایت پاسخ دهید.

 

1- سه حدیث درباره علم و دانش بنویسید.

 

2- انواع زاویه را بنویسید.

 

3- سه راه برای برقراری تمرکز بنویسید.

 

از توجه شما دانش آموزان گرامی متشکرم.

 


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: فاطمه تهرانی
شنبه 85/10/2 ساعت 3:4 عصر

سلا م به دختران عزیزم

 

مطالب نوشته شده را با دقت بخوانید ودر گروه درسی ریاضی مطرح کنید ودرتحقیق از انها استفاده کنید.

 

 

 خنده

یک پرگار ضربه مغزی میشه به جا ی دایره  مربع میکشه.

 

 

تفریح اندیشه

 

چهار لیوان را روی میز قرار دهید .چگونه می توانید با استفا ده از 4 چوب کبریت پلی درست کنید تا لیوان پنجم روی ان قرار گیرد در حالی که فقط یک سر هرچوب  کبریت را می توانید روی لیوان قرار دهید.


    نظرات دیگران ( )
   1   2      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • پیام ریاضی
    محرم الحرام
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  • آوای آشنا

  •